Vanliga frågor

Här är ett urval av de vanligaste frågorna vi får.

Behöver jag boka tid för att lämna till kremering? Hur långt innan behöver jag boka?

Ja, du behöver ringa innan inlämning, men ofta går det att komma någon timme senare.

Vi lämnade vårt djur hos veterinär för kremering och önskar en annan urna. Hur går vi till väga?

Önskas annan urna så beställs den på samma ställe som du beställt kremeringen. Har du lämnat djuret för kremering hos klinik beställer och betalar du urnan på kliniken. 

Lämnar du djuret själv här beställer du urnan här.

Vi lämnade vårt djur för kremering via veterinär, nu vill vi ändra kremeringstypen/valet av urna. Är det möjligt?

Det bästa är att ringa direkt till veterinären och göra upp ändringarna med denne, i många fall har vi ännu inte hunnit hämta.

Kan jag vara säker på att det är askan från mitt djur jag får tillbaka?

Ja, de separata kremeringarna görs alltid enskilt med noggrann uppmärkning hos djurkliniken eller direkt hos oss.

Betalar jag före eller efter kremeringen?

Betalning sker i samband med inlämning.

Hur går betalning till – fakturerar ni?

Betalning sker kontant eller med swish. Vi fakturerar inte privatpersoner.

Hur lång tid tar det innan jag får tillbaka askan från er?

Har vi den önskade urnan hemma går det i regel på två arbetsdagar. Vi försöker alltid ha urnorna i lager.

Hur lång tid tar det innan askan efter mitt djur finns i minneslunden?

Vi sprider askan från de gemensamma kremeringarna ungefär en gång i månaden.
Cremits ombyggda lokal

Kontakta oss om du har fler frågor

Vi sköter det praktiska när du har sorg. Våra djurkremeringar görs i samverkan med djurkliniker och djursjukhus där vi hämtar i Syd- och Västsverige för att sedan ta hand om själva kremeringen. Slutligen återlämnar vi askan till kliniken som ger den till djurägaren.

Det går också bra att komma till oss direkt när ditt djur gått bort.

Kontakta oss så hjälper vi dig bevara minnet av din trofasta kamrat.